Ze starých výrobníků perlivé vody vzniklo moderní umělecké dílo. SodaStream ukazuje, proč je recyklace důležitá

Výrobníky perlivé vody SodaStream představují pohodlnou alternativu k syceným nápojům baleným v jednorázových plastových obalech. V posledních letech se navíc značka stále intenzivněji zaměřuje také na využívání recyklovaných materiálů, které jsou dnes součástí samotných výrobníků i obalů na příchutě. V České republice se SodaStream na důležitost recyklace rozhodl poukázat speciálním projektem ŠROTOVNÉ. Už v prvních týdnech po jeho vyhlášení se podařilo k recyklaci získat více než 1,5 tuny plastového materiálu z přístrojů, které svým majitelům již dosloužily. Z části recyklátu pak vytvořil talentovaný český ilustrátor Marek Kulhavý unikátní triptych.
Recyklujeme stále málo
Ze všech plastů, které se kdy vyrobily, bylo recyklováno jen zhruba 9 %. Přibližně 12 % bylo spáleno a 79 % skončilo v přírodním prostředí nebo na skládkách. Téměř všechny plasty tak v nějaké formě existují dodnes. „Tato čísla jsou alarmující, proto představuje recyklace pro SodaStream jedno z klíčových témat. Až 25 % plastových dílů používaných do našich nových výrobníků již pochází z recyklovaných materiálů,“ říká Martin Michelík, marketingový manažer SodaStream pro Českou republiku, a doplňuje, že i obaly výrobníků jsou plně recyklovatelné – k jejich výrobě se používá recyklovatelný karton a recyklovatelné plastové sáčky. Zásadní změnou prošly také obaly příchutí SodaStream. „Změnili jsme nejen design, ale především složení obalových materiálů k našim koncentrovaným příchutím. Ty jsou nově ze stoprocentně recyklovaného PET, známého také jako rPET,“ upřesňuje M. Michelík. Při výrobě rPET se přitom spotřebuje o 79 % méně energie a o 90 % méně vody než na původní PET. Tento postup zároveň vede ke snížení emisí skleníkových plynů a menší uhlíkové stopě.
 
Recyklát jako malířské plátno
SodaStream pro své zákazníky zajišťuje také bezplatný recyklační program, díky kterému by se ani na konci dlouhého životního cyklu výrobníku neměl do přírody dostat žádný plastový odpad. V České republice mají zákazníci tuto možnost celoročně, stačí, když výrobník předají v kterékoli prodejně elektrospotřebičů. V květnu letošního roku SodaStream navíc vyhlásil speciální projekt ŠROTOVNÉ. Ten má motivovat majitele starších přístrojů, které již dosloužily, k zodpovědné recyklaci, za kterou získají 30% slevu na výrobník nový. Zájem o tuto akci překonal očekávání, a tak ji SodaStream prodloužil o další měsíc. „Jen během prvních týdnů jsme vytřídili více než 1,5 tuny plastového odpadu, který jsme již předali k recyklaci. Malá část recyklátu posloužila jako podklad pro umělecké dílo, které má upozornit na to, proč je důležité chovat se udržitelně,“ říká M. Michelík a dodává, že jeho autorem je český ilustrátor Marek Kulhavý. „Tak jako během naší předchozí spolupráce i tentokrát jsme chtěli prostřednictvím současného umění poukázat na potřebu respektu k naší planetě a její budoucnosti.“
 
Voda jako centrum života
Unikátní umělecké dílo sestává ze tří desek formátu A0, vyrobených z plastového recyklátu. Marek Kulhavý, známý také jako Mára Čmára, z nich vytvořil originální triptych. „Voda byla vždy vnímána jako element, kolem kterého se soustřeďuje život, a přesně to jsem chtěl znázornit i já. Využil jsem přitom prvky antického umění a mytologie, jež jsou s vodou úzce spojeny, a do tohoto prostředí jsem zakomponoval elementy moderního, udržitelného ekosystému, který reprezentuje SodaStream. Přestože tyto dva světy časově dělí tisíciletí, význam vody a jejího koloběhu se nijak nezměnil,“ říká ilustrátor Marek Kulhavý, pro něhož byla spolupráce se značkou SodaStream již druhou v pořadí. Před rokem pro ni ilustroval výrobník ART, který byl následně vydražen. Výtěžek značka věnovala na aktivity Vzdělávacího centra TEREZA.
 
Originální triptych bude během léta vystaven v coworkingových prostorách Green Table patřících skupině Veolia, která pitnou vodou zásobuje více než 2,5 milionu obyvatel ve více než 600 českých městech a obcích ČR. „Mottem našeho podnikání je snižování ekologické stopy, a to naší i našich zákazníků. Proto vždy rádi podpoříme smysluplné projekty, které motivují lidi k udržitelnému přístupu k životnímu prostředí a přírodním zdrojům. Jejich zachování je důležité pro nás, ale především pro příští generace,“ dodává výkonná ředitelka komunikace skupiny Veolia ČR, jež prostory pro vystavení díla poskytla bezplatně.

Limitovaná edice SodaStream ART MISTY BLUE
 
 
Kontakt pro média: 
Hedvika Přibová                                                                   
PHOENIX COMMUNICATION                                               
110 00 | Praha 1 | Opletalova 919/5                                   
hedvika@phoenixcom.cz                                                     
 
 
O značce SodaStream
SodaStream je specialistou na perlivou vodu nachystanou v pohodlí domova bez tahání lahví a jedničkou mezi perlivými vodami co do počtu vypitých litrů*. Firma se od svého počátku datovaného do roku 1903 soustředí na ucelenou nabídku výrobníků domácí perlivé vody a souvisejícího příslušenství. Jejím cílem je nabídnout příjemný způsob přípravy vlastní perlivé vody v pohodlí domova místo tahání protivných plastových lahví a následného vynášení hromad plastového odpadu. Počtem stisknutí výrobníku si zákazník sám volí výslednou perlivost vody a přidáním čerstvého ovoce má možnost vytvořit lákavé pití bez zbytečných cukrů či sladidel pro sebe i svou rodinu. Litr vlastní domácí perlivé vody přitom vyjde na velmi příznivou cenu 2,99 Kč, takže si za pohodlí nemusí zákazník zbytečně připlácet. Kromě svého pohodlí navíc používáním každého výrobníku domácí perlivé vody SodaStream domácnosti ochrání přírodu v průběhu tří let přibližně před 2 500 prázdných PET lahví od nápojů. Pro další informace a novinky navštivte adresu www.sodastream.cz.
 
* Zdroj: Porovnání firemních dat s výzkumem trhu balené vody za rok 2014 společnosti Canadean.
Zpět na SodaStream Blog